30 mei 2007

Wikibooks en WikiEducator: gratis content voor het onderwijs

Dat krijg je als je in eerste instantie in het Engels zoekt: je vindt eerst de Engelse variant en pas iets later de Nederlandse. Maar we beginnen met de Nederlandse.

Op Wikibooks vind je een (groeiende) verzameling open content in het Nederlands; op dit moment al 1.784 hoofdstukken in 127 boeken. De hoofdpagina bevat overigens ook links naar sites met gratis content in andere talen. Mooi!

WikiEducator heeft zich als doel gesteld om in 2015 een gratis versie van het onderwijscurriculum op deze site te hebben staan. Het is een vrij jong initiatief van de Canadese Commonwealth of Learning dat wetenschappers, docenten en trainers wil verenigen om samen te werken in een vorm die "collaborative authoring" genoemd wordt.

Hoewel er in dit stadium nog vrij weinig content is, leek het me toch wel de moeite om dit initiatief even te melden.

En nog eentje als extraatje: een PDF met als titel "Web 2.0 Ideas for Educators", een gids voor social bookmarking en RSS.

Web 2.0: samenwerken aan projecten

Een van de praktische Web 2.0 tools is Basecamp. Via deze gratis* online tool is het mogelijk om alleen òf samen met anderen aan projecten te werken.

* Er is inderdaad een gratis versie: beperkt tot 1 project, geen opslagruimte voor file sharing, wel real-time chat en onbeperkte toegang voor collega's en klanten (aan wie jij toegang geeft). Hmm... tikje beperkt dus. De site bevat info over de verschillende pricing plans.

Ik ga zeker op zoek naar een volledig werkende en echt gratis versie.

29 mei 2007

Als je even niet oplet: Web 3.0

Je knippert één keer met ogen, je kijkt even de andere kant op en... hoppekee: daar hebben we Web 3.0: het semantische web.

Ik moet hem nog even helemaal bekijken, maar ik geef je alvast deze link naar een streaming video lezing van Oren Etzioni met de aardige titel "All I Really Need to Know I Learned from Google", een titel die me overigens uit het hart gegrepen is. Have fun!

Web 2.0: de bron

Een van de nieuwere Internet modewoorden is : Web 2.0. Maar wat is dat nou eigenlijk?

Links en rechts lees je definities, voorbeelden en meningen die allemaal wel een stukje vertellen maar nooit echt het hele verhaal. Dus ik was blij toen ik de bron van informatie over Web 2.0 vond (in het Engels).

Wel even zorgen dat je je buzzwords-immuniteit-pilletje (3 keer woordwaarde!) hebt ingenomen, maar dan is het best te lezen. Als ik me kwaad maak zal ik binnenkort de essentie er wel even uitplukken en vertalen/bewerken.

Het periodiek systeem - maar dan anders

Ik herinner me nog vaag (zeg maar heel vaag) dat we vroeger bij scheikunde het periodiek systeem moesten leren: zo'n tabel met allerlei kleurtjes en afkortingen. Als het goed is zat er systeem in, maar daar hebben ze mij (als middelbare scholier) nooit echt van kunnen overtuigen.

Maar er is ook een andere vorm te vinden via deze link. Deze periodieke tabel geeft allerlei methodes weer om informatie te visualiseren en doet dat op een hele visuele manier. Door met je muis op de blokjes te gaan staan zie je een voorbeeld van de genoemde methode. Leuk!

28 mei 2007

Gratis content voor het onderwijs

In de geest van Web 2.0 (wat ik dan maar even "Power to the People" noem) wil ik de volgende site melden: Connexions.

Uit hun eigen mission statement: Connexions is a place to view and share educational material made of small knowledge chunks called modules that can be organized as courses, books, reports, etc. Anyone may view or contribute: authors create and collaborate; instructors rapidly build and share custom collections;learners find and explore content.

Op het moment van schrijven bevat deze site al 4019 modules, uiteraard (lees: helaas) voor het grootste deel in het Engels. Een en ander werkt met de Creative Commons licentie, die onder andere aangeeft dat je het materiaal gratis mag gebruiken en mag aanpassen, zo lang je de bron maar vermeldt.

En wil je een lezing zien van Richard Baraniuk (verbonden aan Connexions) met als titel "Goodbye, textbooks; hello, open-source learning" klik dan hier.

Een subliem initiatief voor het delen van kennis!

Van data informatie maken

Via een presentatie op TED (zie een paar items terug) kwam ik terecht op de site van Gapminder.

Gapminder is software die data inzichtelijk maakt. In plaats van saaie standaardgrafieken biedt Gapminder de mogelijkheid de beweging van data over tijd weer te geven. Een heel fraai voorbeeld hoe je van "data" "informatie" maakt.

Ik ben er nog niet echt achter of je die software ook kunt downloaden, maar ik ga op zoek...

Ideeën over ideeën

Via via via... kwam ik de volgende site tegen TED (TED staat voor Technology, Entertainment, Design).

De missie van deze site is: het verspreiden van ideeën door de mensen die op zoek zijn naar "kennis" directe toegang te geven tot grote denkers en leraren. Deze site bevat een schat aan video's met lezingen over allerlei onderwerpen.

Ik heb net een paar hele interessante video's bekeken, waaronder deze van Jeff Hawkins over "Brain science". Mind-blowing stuff...

Check it out...

20 mei 2007

User Generated Content

...oftewel: zelf informatie publiceren

Op zoek naar de hoeveelheid "push" en de hoeveelheid "pull" van internet-gedrag (een vraag die ik mezelf stelde in het item over de 20 meest populaire websites) kwam ik een leuk onderzoek tegen. Hieronder een staatje uit dat onderzoek met zowel het actieve als het passieve gebruik van internet.

Wat opmerkingen om het staatje beter te kunnen begrijpen:

1. We hebben het hier over onderzoek uit de USA.
2. De activiteiten zijn niet "exclusief", oftewel er wordt geen verdeling gegeven over of het één vaker voorkomt dan het ander.
3. De gegevens percentages zijn gebaseerd op de antwoorden in de categorieën "vaak" (frequent) en "af en toe" (occasional).
4. Het staatje is gesorteerd in aflopende volgorde op de laatste kolom (totaal).
5. Merk op dat er grote verschillen zijn in activiteiten per generatie.

Ik laat de gegevens eerst wel even verder tot me door dringen, voordat ik conclusies ga trekken en mijn mening ga geven. Ok, vooruit dan, toch alvast maar twee conclusies:
1. Het is opmerkelijk (maar niet verrassend) dat bijna alle activiteiten het sterkst vertegenwoordigd zijn bij de 13 tot 24-jarigen (Millennials), met uitzondering van "Participating in auction sites" (eBay en dergelijke) en "Seeking financial/investment information", waar de 3 andere generaties allemaal hoger scoren. De laatste vind ik overigens niet helemaal eigenaardig.
2. Dat ruim één derde van de Millennials aangeeft een eigen website en blog te onderhouden verrast me wel. (Tenzij dit een weerspiegeling is van de populariteit van sites als mySpace en Hyves.)

(Klik op de afbeelding om die iets groter en leesbaarder te krijgen.)



Bron: eMarketer.com. (klik op de link voor meer info uit dit onderzoek)

Hoe download ik een Youtube video?

Op de uitstekende site Frankwatching kwam ik informatie tegen over 25 tools waarmee je video's van Youtube (en nog heel veel andere vormen) kunt downloaden naar je eigen PC. Hier is de link: link.

Werkelijk een subliem overzicht voor iedereen die hierin geïnteresserd is.

Update: Mijn favoriet is VideoGet. Even installeren en vervolgens video's downloaden van meer dan 150 video sites en... opslaan in een formaat naar keuze.

Tien tips voor het gebruik van Youtube

Al bladderend op het internet kwam ik deze site tegen: 10 manieren om youtube te gebruiken als promotiekanaal. Hier is de link naar de Engelstalige site. Interessant om te lezen wat er binnen Youtube allemaal kan.

De 20 meest popluaire websites in de US (april 2007)

Op de site van Hitwise wordt bijgehouden wat de 20 meest populaire websites zijn gebaseerd op het aantal bezoeken. Hoe ze dat allemaal exact bijhouden weet ik niet, en hoef ik ook niet te weten. Interessant is wel welke sites er zoal in dit lijstje staan: zoekmachines, mailsites, "myspace"-achtige sites, ebay, een blog, youtube en wikipedia. Wat dit staatje denk ik voor een deel aangeeft is hoe mensen internet gebruiken. Wat het staatje niet aangeeft is of dat gebruik "pull" (= informatie opvragen) of "push" (zelf informatie publiceren) is. Bij zoekmachines zal dit logischerwijs voor het grootste deel "pull" zijn, bij e-mail voor een groot deel "push" (lees: e-mails schrijven). Bij "myspace"-achtige sites, ebay, een blog, youtube en wikipedia kan het een combinatie van beide zijn.

Ik zal eens kijken of er research bestaat over de verhouding tussen push en pull op dergelijke websites. Wordt vervolgd...

Plaats Website Marktaandeel
1. www.myspace.com (5.86%)
2. www.google.com (4.64%)
3. mail.yahoo.com (4.27%)
4. www.yahoo.com (4.04%)
5. mail.myspace.com (3.76%)
6. www.hotmail.com (1.95%)
7. www.msn.com (1.69%)
8. www.ebay.com (1.62%)
9. search.yahoo.com (1.4%)
10. www.facebook.com (0.84%)
11. search.msn.com (0.77%)
12. www.youtube.com (0.65%)
13. images.google.com (0.53%)
14. blog.myspace.com (0.42%)
15. www.wikipedia.org (0.42%)
16. music.myspace.com (0.36%)
17. my.yahoo.com (0.34%)
18. www.gmail.com (0.34%)
19. www.aol.com (0.34%)
20. mail.aol.com (0.33%)

Google: Achter het scherm

Zojuist op Consumenten tv (een kanaal dat hier een maand lang gratis door Casema wordt doorgegeven) een programma gezien van VPRO's tegenlicht, met als titel "Google:Achter het scherm". Hoewel het programm een jaar oud is (7 mei 2006) is het zeker nog actueel. Het is met name interessant in verband met de discussies rond het monopolie van Google.

Een aanrader. Het programma valt te bekijken op de site van Tegenlicht, via deze link. Have fun...

17 mei 2007

Google kan heel wat meer.

Omdat één van de docenten van het Erasmuscollege (waar ik werk) tijdens een bijeenkomst opmerkte dat zowel leerlingen als docenten niet echt alle mogelijkheden van Google kenden om iets te vinden, ben ik zelf ook eens op onderzoek gegaan. Het blijkt dat er wel veel informatie bestaat, maar die informatie staat op diverse plekken en is deels in het Nederlands en deels in het Engels. Daarom ben ik zelf maar aan het schrijven gegaan.

Het resultaat is een PDF-bestand van 2 A4tjes met de (naar mijn mening) handigste zoektips voor Google, met name voor gebruik op een middelbare school. Voor de volledigheid heb ik er ook nog een kort stukje over Wikipedia bijgezet.

Misschien hebben ze er iets aan - ik benieuwd naar de reacties. Wil jij kijken wat ik gedaan heb? Klik op deze link om de PDF te openen.

11 mei 2007

Seminar over Second Life te volgen in... Second Life

Gistermiddag van 13:30 tot 17:30 , op uitnodiging van Johan2 Trilling (van Hogeschool Windesheim in Zwolle) een seminar gevolgd over Second Life. Video en audio werden weergegeven op de videowall van Windesheim in Second Life. Op de site van de organisator (DMA Studio's) zal binnenkort de volledige video te zien zijn.

Zeker interessant. Een deel had ik al zelf gevonden via Google, een deel had ik zelf ook al verzonnen (gewoon gezond verstand). Toch leuk om te zien hoe men er mee bezig is. In het beging nog wat technische problemen met het geluid dat voortdurend wegviel, maar na het eerste uur liep alles probleemloos. Aan het eind nog een soort Droste-effect: in de live presentatie schakelden ze over naar de ruimte van Windesheim in Second Life, waar ik stond te kijken naar hun presentatie, zodat ik mezelf (lees: mijn Avatar) dus weer in de presentatie zag opduiken.

"Education" in Seconde Life kwam hier en daar ook nog kort aan de orde. Ik heb zelf inmiddels twee training sessies gevolgd: eentje over het bouwen van een tafeltje en eentje over het bouwen van een wijnfles. Leuke sessies, enthousiast gegeven, veel ruimte voor zelf experimenteren en vragen stellen. Er wordt genoeg geëxperimenteerd met training in Second Life: bedrijven als Cisco en Microsoft hebben ruimtes waarin ze trainingen en lezingen geven en waar alleen genodigden toegelaten worden. Kortom: afstandsleren.

By the way: mocht je me zoeken: in Second Life heet ik Frankb1 Beattie.