10 januari 2008

Google AdSense verwijzingsprogramma niet meer beschikbaar in Europa

(Zie de twee updates onderaan)
Het inmiddels steeds machtiger wordende bedrijf Google heeft besloten om vanaf de laatste week van januari 2008 hun AdSense verwijzingsprogramma niet langer beschikbaar te stellen buiten Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Japan. Binnen deze gebieden zijn de bedragen die via AdSense verwijzingen te verdienen zijn drastisch teruggeschroefd.

De reden voor deze actie is de blijkbaar slechte performance van het AdSense referral programma. Zoals Google in het perbericht op de AdSense blogspot zegt "we hopen dat dit je niet al te veel problemen oplevert". Een van de mensen die er zeker niet blij van wordt, is Darren Rowse, een australische blogger van de populaire make-money-online blog Problogger. Lees hier zijn commentaar (in het Engels) over dit besluit van Google.

Google zal ongetwijfeld goed nagedacht hebben over dit besluit en waarschijnlijk is het gewoon ingegeven door gezonde zakelijke overwegingen, maar ik vind het toch een staaltje van "provinciaal" denken om alle landen buiten Noord- en Zuid-Amerika en Japan (sinds wanneer hoor Japan bij Amerika?) volledig van dit verwijzingsprogramma uit te sluiten.

Update 1: Ik snap dat Japan (en daarachter Azië/China) een belangrijke groeimarkt voor Google is; impliciet geeft deze beslissing van Google aan dat Europa dus minder belangrijk is - waarschijnlijk omdat de grootste toekomstige groei voor Google niet hier ligt. Wat deze beslissing voor mij overigens wel heel duidelijk aangeeft is dat Google niet meer dat leuke groepje "techies" is, die ze in het begin waren. Ze zijn nu (al een tijdje) een gewoon bedrijf geworden (à la MicroSoft) dat als enige doel heeft: aandeelhouders blij (lees: rijk) maken en geld verdienen. Daar is niets mis mee, maar dat betekent volgens mij wel dat ook Google op dezelfde kritische manier gevolgd dient te worden als de andere grote bedrijven.

Update 2: Na de reactie van Eduard (dank!) heb ik de titel van dit artikeltje aangepast. Zoals Eduard terecht stelt: AdSense blijft ook in Europa bestaan, alleen het verwijzingsprogramma is niet meer beschikbaar. "Het gaat dus alleen om het verdienen aan mensen die zich via jouw website aanmelden voor Google AdSense."

09 januari 2008

Een videootje van je scherm maken

(bron: Mashable, 8 januari 2008)

uTIPu (uitgesproken als you-tip-you) is een manier om informatie te delen die je op je computerscherm ziet. Het is bedoeld om iemand te laten zien welke stappen je moet doen op je computer om bijvoorbeeld een programma te installeren of een handeling uit te voeren op je computer.

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Je bent aan de telefoon met je vriendin en je wilt haar een zonnebril laten zien die je online gevonden hebt. De conversatie verloopt dan ongeveer zo: “Ok, je gaat naar bluefly.com en klikt op de link “accessories”. Zie je die? Nee, iets meer naar beneden op het scherm. Aan de linker kant. Heb je hem? OK. Dan klik je op Calvin Klein. Ja. Het is de derde bril aan de rechter kant, de tweede rij van onderen. Nee, naar rechts. Tel maar even. Vlak naast die bruine bril. Nee, aan de linker kant van de bruine bril, maar aan de rechter kant van het scherm.”

Met uTIPu kun je een opname maken van je computerscherm en die opname vervolgens delen met je vriendin. Om te beginnen donwload je een stukje software van uTIPu’s waarmee je je computerscherm kunt opnemen. Je kunt je webcam erbij gebruiken, of je kunt er voor kiezen om gesproken commentaar toe te voegen (wat overigens niet hoeft). Vervolgens kun je je video openbaar maken en delen met iedereen of met een beperkte groep mensen. Je kunt maximaal 5 minuten opnemen, dus geen Steven Spielberg ambities...

08 januari 2008

Sociale netwerken worden open!

(bron: Mashable, 8 januari 2008)

Na maanden van met elkaar concurrerende platforms, discussie over privacy en over wie de eigenaar is van de data in social networken, was er vandaag ineens een extreem belangrijke aankondiging van de DataPortability Workgroup: Google, Facebook en Plaxo doen mee. Wat betekent dit? Een citaat uit de aankondiging:

“Gebruikers zullen hun vrienden en hun media kunnen benaderen via alle applicaties, sociale netwerksites en widgets die dit ontwerp in hun systeem opnemen.”

In theorie is dit een radicale verandering van het social networking landschap. Bedrijven en ontwikkelaars kunnen nu applicaties gaan ontwikkelen die functioneren buiten een van de sociale netwerken, en die gebruik maken van de zogeheten “social graph” die je op de community van jouw keuze bijhoudt.

In de praktijk zijn al deze drie bedrijven (en waarschijnlijk ook de vele andere grote spelers die zich nu wel gedwongen zullen zien hier ook aan deel te nemen) op het moment belangrijke concurrenten van elkaar. Het is dus nog maar zeer de vraag hoe "open" alles echt zal worden.

In de werkgroep zal Google vertegenwoordigd worden door Brad Fitzpatrick, de oprichter van LiveJournal en vaak genoemd als de bedenker van OpenID, Facebook door Benjamin Ling die de manager is van hun application platform, en Plaxo door Joseph Smarr, hun belangrijkste platform architect.