23 juli 2008

Een mooi verhaal...

Een school in Sydney (Australië) kreeg onlangs te maken met een lastig probleem. Een aantal van de twaalf jaar oude meisjes was begonnen lipstick te dragen. Ze brachten die lipstick aan in de toiletruimtes. Nadat ze hun lipstick opgedaan hadden, drukten ze met hun lippen op de spiegels en lieten zo tientallen lipafdrukken achter.

Iedere avond haalde de conciërge die lipafdrukken weg, maar de volgende dag zetten de meisjes weer nieuwe afdrukken op de spiegels. Uiteindelijk besloot het hoofd van de school dat hier iets aan gedaan moest worden.

Ze riep alle meisjes bij elkaar in de toiletruimtes waar ze ook de conciërge naartoe had laten komen. Ze legde uit dat al die lipafdrukken veel extra werk betekenden voor de conciërge die iedere avond alle spiegels moest schoonmaken. (Je kunt je ongetwijfeld voorstellen hoe ongeïnteresseerd de "kleine prinsesjes" hiernaar stonden te luisteren.)

Om te laten zien hoe veel werk het was om de spiegels schoon te maken vroeg ze de conciërge om de meisjes te laten zien hoe hij dat deed. Hij pakte een oude spons, doopte die in de toiletpot en maakte daarmee vervolgens de spiegels schoon...

Sinds die kleine demonstratie heeft er niet één lipafdruk meer op de spiegels gestaan.

De moraal van dit verhaal: Je hebt onderwijzers... en je hebt opvoeders...

15 juli 2008

Brain rules: leren en het brein

Links en rechts zie ik de laatste tijd steeds vaker referenties naar "Brain rules" voorbij komen. Dr. John Medina, moleculair bioloog, beschrijft in zijn boek (voor zover ik kan zien op dit moment alleen nog in het Engels verkrijgbaar) hoe hersenwetenschap van invloed zou kunnen zijn op de manier waarop we onze kinderen iets proberen te leren en op de manier waarop we werken. In 12 hoofdstukken beschrijft hij 12 "hersenregels" — wat wetenschappers zeker weten over hoe ons brein werkt - en vervolgens biedt hij suggesties om ons leven te veranderen.

Dit zijn, kort samengevat, zijn twaalf "hersenregels":
Regel 1: Beweging versterkt de hersenen.
Regel 2: Het menselijke brein is ook geëvolueerd.
Regel 3: Ieder brein heeft andere verbindingen.
Regel 4: We besteden geen aandacht aan saaie dingen.
Regel 5: Herhaal om iets te onthouden.
Regel 6: Onthoud dat je moet blijven herhalen.
Regel 7: Slaap goed, denk goed.
Regel 8: Een gestresst brein leert niet hetzelfde.
Regel 9: Stimuleer meerdere zintuigen.
Regel 10: "Zicht" wint het van alle andere zintuigen.
Regel 11: Het brein van mannen en vrouwen is verschillend.
Regel 12: We zijn van nature krachtige ontdekkers.

De site waarop een en ander (zij het beknopt en in het Engels) wordt beschreven is deze. De presentatie die je hier vindt is zeer de moeite waard.

Diverse interessante punten voor ons onderwijs - zie onder andere zijn uitleg van de "10 minuten aandachtsboog".

Bekijk ook de onderstaande presentatie over Brain rules eens - een juweel van een presentatie, zowel qua inhoud als qua vorm. Nadat ik deze presentatie gezien had, begon ik me flink te schamen voor mijn eigen presentaties...