12 april 2008

e-learning 2.0: een inleiding

(Het onderstaande is een vertaling/bewerking van een uitstekend artikel op de site van het Centre for Learning & Performance Technologies)

Wat is E-learning 2.0?
We zien een ware revolutie in de soort hulpprogramma's (tools) en in de systemen die op het web staan. Deze tools en systemen worden vaak aangeduid als Web 2.0 tools.

De belangrijkste verschillen tussen Web 1.0 en Web 2.0 staan hier vermeld en worden verderop verklaard:

Web 1.0: informatie opzoeken en lezen. (De informatie is gepubliceerd door bedrijven en instellingen)
Web 2.0: informatie opzoeken, lezen en zelf schrijven. Informatie uitwisselen met behulp van sociale software.

Web 1.0
* wordt gedefinieerd als het "read-only" web, oftewel: inhoud (content) die geproduceerd wordt door iemand die een erkend expert is en die op het web gezet wordt om door de consument gelezen te worden.

Web 2.0
* wordt gedefinieerd als het "read-write" web; het biedt alle mogelijkheden en programma's waarmee individuen zelf inhoud kunnen maken, kunnen samenwerken en die inhoud kunnen delen met anderen.
* ondersteunt user-generated content, oftewel: de inhoud kan door iedereen gemaakt worden, in plaats van uitsluitend de erkende experts en uitgevers, via een ruime keuze aan goedekope technologieën zoals blogs, podcasts en wikis.
* promoot het sociale aspect van het Web, door het gebruik van sociale software, zoals tools voor social bookmarking en sociale netwerken.

Bekijk de onderstaande video maar eens: The machine is Us/ing US door Michael Wesch. Deze video geeft een prima uitleg van wat Web 2.0 is. Zelf is deze video ook een mooi voorbeeld van Web 2.0: hij is gemaakt door iemand zoals jij en ik en is beschikbaar op een van de grote Web 2.0 applicaties, YouTube.


Wanneer we Web 2.0 technologie toepassen op e-Learning krijgen we e-Learning 2.0. Wat zijn dan de verschillen:

E-Learning 1.0: online cursussen en gericht op de inhoud (content)
E-Learning 2.0: informatie en kennis delen, samenwerkend leren en gericht op mensen

E-Learning 1.0 vormde de begintijd van e-learning: inhoud leveren, voornamelijk in de vorm van online cursussen en geproduceerd door experts.
E-Learning 2.0 gaat over het maken en delen van informatie en kennis met anderen. je gebruikt daarbij blogs, wikis, social bookmarking en sociale netwerken binnen de context van onderwijs of training om een nieuwe, samenwerkende benadering van leren te ondersteunen.

De sleutelwoorden voor e-learning 1.0 en e-learning 2.0 zijn respectievelijk inhoud en mensen. Daarom wordt (e-)learning 2.0 ook wel omschreven als sociaal leren.

Een van de ontbrekende ingrediënten van het vroege e-learning was het sociale aspect van leren. Met behulp van Web 2.0 technologie kunnen we krachtiger en verder dragende leerervaringen maken door gebruik te maken van online groepen en netwerken, waar lerenden aangemoedigd worden om samen met anderen te creeëren, samen te werken en kennis te delen.

Learning 2.0 doorbreekt daarom de traditionele instructeur-gestuurde, expert-gedreven benadering van leren.

Een nieuwe benadering van leren
E-Learning 2.0 gaat echter niet alleen over de technologie, maar ook over een nieuwe benadering van leren.

In een speech op het MIT op 1 december 2006, getiteld Relearning Learning - Applying the Long Tail to Learning, zei John Seely Brown:

"In een digitaal verbonden, snel evoluerende wereld, moeten we verder gaan dan de traditionele cartesiaanse modellen van leren, die voorschrijven hoe we 'kennis in iemand's hoofd gieten'."

Deze "nieuwe" benadering van (e-)learning is bovendien gebaseerd op open en gartis free tools en technologieën. Dat betekent onder andere dat e-learning nu betaalbaar en beschikbaar is voor zelfs de kleinste organisaties en dat de daaruit volgende mogelijkheden om leren te ondersteunen bijna eindeloos zijn.

Bekijk tot slot deze video van Michael Wesch eens over hoe studenten vandaag de dag leren:


Eén (Engelstalig) PDF-document dat ik uit de lange literatuurlijst van het originele artikel gelicht heb vind je hier. Ik heb dit document uitgekozen omdat het in heldere bewoordingen en met prima illustraties de essentie van learning 2.0 weergeeft. Enjoy!

Geen opmerkingen: