13 mei 2008

Hoe bepaal je de beste sleutelwoorden?

(Het onderstaande is een vertaling van: searchenginejournal.com: 5 tools for keyword brainstorming)

Wanneer je onderzoekt wat je beste sleutelwoorden zouden kunnen zijn moet je om te beginnen altijd het volgende doen:


  • sleutelwoordcombinaties en hun potentieel onderzoeken (met tools zoals Google Adwords Tool);

  • de sleutelwoorden van je concurrenten achterhalen;

  • volgen hoe je sleutelwoorden het doen via interne analyse.


Maar hoe achterhaal je wat de meest nieuwe en unieke sleutelwoorden zijn voor jouw markt? Er zijn onlangs diverse handige tools verschenen die je kunnen helpen bij het bepalen welke sleutelwoorden voor jou het meest geschikt zijn:


1. Google Sets zal je vertellen wat Google zelf ziet als relevante (nabijgelegen) termen:


google sets


2. de MSN clustering tool "clustert zoekresultaten in semantisch samenhangende groepen." Deze tool groepeert gerelateerde termen in onderwerpen en sub-onderwerpen. Daarnaast sorteert hij de resultaten gebaseerd op de verschillende betekenissen van de hoofdterm.


MSN clustering


3. Searchradar laat niet alleen een tag cloud van een sleutelwoord zien maar geeft ook nog een voorbeeld van het gebruik van dat sleutelwoord en zijn synoniemen in context. Bovendien biedt Searchradar handige FireFox en Internet Explorer extensies die relevante onderwerpen laten zien bij de zoekresultaten van Google.


searchradar


4. Keyword Map is ook erg leuk om mee te spelen. Het laat je sleutelwoordvariaties zien in alfabetische volgorde of op een kaart:


Keyword Map


5. Urban Dictionary biedt je een lijst met gerelateerde slang en urban woorden. (Tip: installeer de Urban Dictionary FireFox plugin om rechtstreeks vanuit je browser te kunnen zoeken.) Het woordenboek is erg handig omdat het je een compleet overzicht geeft van de associaties van het hoofd-sleutelwoord, evenals jargon en neologismes - essentiële informatie om jouw markt nog beter te begrijpen.


Urban Dictionary


Afgezien van het zoeken naar de juiste sleutelwoorden kunnen al deze tools ook op de volgende gebieden handig zijn:


  • ze zullen je helpen om nieuwe ideën te krijgen voor je volgende blog artikel wanneer je even geen inspiratie hebt;

  • ze kunnen je schrijfstijl verbeteren door je synoniemen te bieden;

  • ze zullen je een beter begrip geven van jouw markt;

  • ze kunnen je op nieuwe ideeën brengen om je markt te verbreden.

Geen opmerkingen: