De Screenager
Gisteren een presentatie gevolgd van Kennisnet over "Screenagers": de nieuwe generatie teenagers die opgegroeid is met allerlei technologie en die daar als vanzelfsprekend mee omgaat. De (uitstekende) presentator gaf een beeld van de screenager en vergeleek dat met de generatie vóór de screenager (inclusief docenten).
Ook werd aangestipt dat het onderwijs goed zal moeten nadenken over hoe dit nieuwe type leerling het best te benaderen is. De manier waarop screenagers informatie tot zich nemen verschilt namelijk nogal van de (lineaire) manier waarop vorige generaties jongeren dat deden.
Opmerkelijk feitje: wanneer je met google naar Screenager zoekt, kom je op internetwoordenboek.nl deze definitie tegen: Een screenager is een teenager die te lang voor het computer- of televisiescherm zit. Het mag duidelijk zijn dat dit geen definitie is maar een (afwijzend) waarde-oordeel.
De presentator sprak overigens nergens een waarde-oordeel uit. De echte discussie is, denk ik, ook niet of dit gedrag "goed" is, of beter/slechter dan het "oude" gedrag - het gaat erom hoe we daar als onderwijs op in kunnen spelen.
Hoogst interessant en Food for thought!
(Ik heb meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een artikeltje in de nederlandse Wikipedia te zetten over de Screenager.)
1 opmerking:
Het is inderdaad van belang om de discussie centraal te stellen WAT je met dit type gebruikers kunt/moet, want 'ze' zijn met velen, groeien hard en komen eraan!
Een reactie posten