Search Engine Optimization (SEO) 55 tips
(bron: 55 quick seo tips even your mother would love)
Update: vertaling compleet
Hier vind je 55 korte tips voor het optimaliseren van je site zodat je een betere kans hebt om door zoekmachines gevonden te worden; in het Engels "search engine optimization", afgekort tot SEO. Wanneer je enigszins bekend bent met web design en misschien zelfs al iets weet over SEO, zul je prima in staat zijn om deze tips te gebruiken.
1. Wanneer je echt alleen maar Javascript drop-down menus, image maps of image links wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je ergens op je pagina die links ook in tekstvorm hebt staan, zodat de zoekmachine spiders ze kunnen vinden.
2. De inhoud gaat boven alles, dus zorg ervoor dat je inhoud goed is, duidelijk geschreven en indien mogelijk uniek. Zorg ook dat die inhoud past bij het belangrijkste sleutelwoord.
3. Na inhoud zijn koppelingen het belangrijkst. Bouw een netwerk op van kwalitatief goede backlinks en gebruik daarbij jouw sleutelwoord als link. Bedenk dat je die link alleen wilt wanneer er een goede en logische reden is voor die site om naar jou te linken.
4. Maak je niet te veel zorgen om Google's PageRank. Dat os namelijk slechts een deel van het algoritme om een site een ranking te geven. Een site met een lage Pagerank kan toch hoger in de lijst komen dan een site met een hogere Pagerank.
5. Zorg voor een duidelijke Title tag op iedere pagina van je site en zorg dat die Title tag zich richt op je belangrijkste sleutelwoord. En wil je de naam van je berdijf erin zetten, zet die dan aan het eind. Tenzij je CocaCola bent, zullen er niet al te veel mensen zijn die op je bedrijfsnaam gaan zoeken.
6. Door de inhoud voortdurend te vernieuwen en aan te passen kan je ranking hoger worden. Voeg dus regelmatig nieuwe informatie toe aan je site. Zoekmachines "vertalen" regelmatig aangepaste inhoud in een hogere relevantie.
7. Zorg dat koppelingen naar je site en koppelingen binnen je site je sleutelwoord bevatten. Een voorbeeld: wanneer je doel "paardenhoofdstel" is noem de koppeling dan "paardenhoofdstel" in plaats van “Klik hier”.
8. Richt je op zoekacties van meer dan één woord, en zet je lokatie in je tekst (“onze winkel in Rotterdam" in plaats van “onze winkel”). Op die manier word je ook gevonden wanneer mensen op woonplaats zoeken.
9. Houd bij het ontwerp van je site altijd rekening met SEO. Vergewis je ervan dat jouw web designer begrijpt wat jij verwacht van organische SEO. Wanneer je SEO naderhand probeert in te passen in je prachtige nieuwe Flash site, wordt dat een lastige aangelegenheid. De spiders kunnen wel tekst vinden, maar geen Flash of plaatjes.
10. Gebruik je sleutelwoorden en je sleutelzinnen (keyword phrases) op een goede manier in tekstkoppelingen, het ALT kenmerk van afbeeldingen en zelfs in je domeinnaam.
11. Zorg dat de koppelingen naar zowel www-domeinen als niet-www domeinen kloppen. Een voorbeeld: wanneer je de voorkeur geeft aan http://www.domein.nl zorg dan dat http://domein.nl automatisch daarnaar doorlinkt.
12. Controleer je hele site op de links naar je homepage. Wordt index.html achter je domeninaam gezet? Als dat zo is dan gebruik je twee verschillende links. Koppelingen van buiten gaan naar http://www.domein.nl en interne koppelingen gaan naar http://www.domein.nl/index.html.
Haal de verwijzing in de koppeling naar index.html of default.php of wat die pagina ook mag zijn weg en gebruik altijd een koppeling naar je volledige domeinnaam.
13. Frames, Flash en AJAX hebben een gemeenschappelijk probleem: je kunt geen koppeling maken naar één enkele pagina. Gebruik frames dus helemaal niet en gebruik Flash en AJAX met mate voor de beste SEO resultaten.
14. De bestandsextensie van je URL is niet van belang. Je kunt .html, .htm, .asp, .php, etcetera gebruiken; voor SEO maakt het niet uit welke extensie je gebruikt.
15. Heb je een nieuwe website die je door de spider wilt laten vinden? Wanneer je je aanmeldt via het standaard aanmeldformulier van Google dan kan dat weken duren. De snelste manier om je site te laten vinden is: ervoor zorgen dat je op een andere, kwalitatief goede, site een koppeling naar jouw site krijgt.
16. Wanneer de inhoud van je site niet regelmatig verandert, dan heb je een blog nodig. Spiders houden nu eenmaal van nieuwe tekst. Blog minstens drie keer per week met goede en nieuwe inhoud om te zorgen dat die spinnetjes gevoed worden.
17. Wanneer je koppelingen op andere sites zet, houd dan de kawliteit en niet de kwantiteit in de gaten. Eén enkele, goede koppeling kan veel meer voor je doen dan een tiental minder kwalitatieve koppelingen. Die laatste kunnen je zelfs meer kwaad dan goed doen.
18. Zoekmachines willen gewone taal. Zet je tekst niet bomvol met sleutelwoorden. Dat werkt niet. Zoekmachines kijken namelijk hoe vaak een bepaalde term in je inhoud voorkomt; als dat aantal abnormaal hoog is, zal dat in je nadeel werken.
19. Je koppelingen moeten niet alleen sleutelwoorden gebruiken; de tekst rondom de koppelingen moet ook gerelateerd zijn aan jouw sleutelwoorden. Met andere woorden: zet beschrijvende tekst rondom je koppelingen.
20. Wanneer je site op een shared server staat, doe dan een blacklist check om na te gaan of je niet op dezelfde proxy zit als een spammer of een geblokkeerde site. Hun negatieve bekendheid kan jouw ranking negatief beïnvloeden.
21. Bedenk dat, wanneer je bij het registreren van je domein een dienst kiest die informatie over de eigenaar blokkeer, Google jou als een mogelijke spammer zou kunnen zien.
22. Wanneer je je posts op je blog optimaliseert, pas dan de titel-tag ook aan (los van je blog titel).
23. De basis van SEO is: Tekst, Koppelingen, Populariteit en Reputatie.
24. Zorg ervoor dat je site makkelijk te gebruiken is. Dit kan van invloed zijn op het gemak waarmee er naar je site gelinkt kan worden en daardoor ook op je ranking.
25. Maak veel gebruik van het geven van koppelingen naar andere sites. Hierdoor zullen andere mensen ook eerder naar jouw site linken.
26. Zoekmachines hebben graag unieke content van hoge kwaliteit. Er is uiteraard een verschil tussen uniek en kwaliteit. Zorg dat wat jij op je site zet allebei is.
27. Wanneer je als hoofdpagina ècht alles in Flash of één grote afbeelding wilt hebben, zet tekst en navigatielinks dan meteen eronder.
28. Enkele van je meest waardevolle links staan misschien helemaal niet op web sites maar eerder in de vorm van e-mail communicatie zoals een nieuwsbrief.
29. Betaalde koppelingen leveren eigenlijk alleen iets op wanneer die koppelingen in je body tekst staan en niet overduidelijk "gesponsorde" links zijn.
30. Links vanuit een .edu domein krijgen van zoekmachines vaak een hoge waarde. Ga dus op zoek naar mogelijke non-profit .edu sites die op zoek zijn naar sponsors.
31. Geef ze iets om over te praten. Ook controversiële tekst vormt goede inhoud.
32. Geef iedere pagina een focus op één enkel sleutelwoord. Probeer de pagina niet voor verschillende sleutelwoorden tegelijk te optimaliseren.
33. SEO is zinloos wanneer je geen duidelijk actieplan hebt. Zorg dat je je opvolgacties duidelijk plant.
34. SEO is niet iets dat je maar één keer doet en er vervolgens nooit meer naar omkijkt. Het zoeklandschap verandert dagelijks, dus optimaliseren is ook een dagelijks proces.
35. Maak je inhoud zo dat invloedrijke bloggers en gezaghebbende sites naar jou, je afbeeldingen, videos, podcasts, en dergelijke willen linken.
36. Krijg de eigenaar of directeur van het bedrijf zover dat hij/zij zelf gaat bloggen. De invloed van de eigenaar of directeur op een blog is ongelooflijk; hij/zij is nu eenmaal de stem van het bedrijf. Wanneer hij/zij reageert op commentaar van bezoekers, wordt de site enorm veel geloofwaardiger.
37. Optimaliseer de tekst in je RSS feed even nauwkeurig als je doet bij je posts en je web pagina's. Maak gebruik van beschrijvende tekst met veel sleutelwoorden in je titel en in je omschrijving.
38. Gebruik bij je afbeeldingen altijd bijschriften. En uiteraard bevatten die bijschriften je sleutelwoorden.
39. Let goed op de tekst die rondom je afbeeldingen staat. Afbeeldingen worden gerankt gebaseer op de tekst die erbij in de buurt staat. Let op de tekst van sleutelwoorden, keyword tekst, headings, en dergelijke.
40. Het is het best wanneer de pagina's van je site op een natuurlijke manier gevonden worden door de crawler. Een duidelijke navigatie- en linkstructuur levert veel meer op dan een XML Sitemap.
41. Er zijn twee manieren om de resultaten van Google’s Personalized Search NIET te zien:
(1) Zorg dat je niet in Google bent ingelogd
(2) Plak &pws=0 aan het eind van je zoek URL in de zoekbalk
42. Links (vooral deep links) van een site met een hoge PageRank zijn goud waard. Een hoge PageRank betekent: veel vertrouwen, dus de back links zullen van meer waarde geacht worden.
43. Gebruik absolute links. Niet alleen wordt de navigatie op je eigen site daardoor minder vatbaar voor problemen (zoals links naar en van https pagina's), maar als iemand jouw inhoud gebruikt, kun je daar ook backlinks uit krijgen.
44. Kijk of het bedrijf waar je jouw site host de mogelijkheid biedt van “Sticky” doorsturen wanneer je naar een nieuw domein gaat. Hierdoor kunnen gebruikers tijdelijk doorgestuurd worden naar je nieuwe domein, en komt je nieuwe URL in de adresbalk te staan zodat gebruikers langzaam aan je nieuwe URL kunnen wennen.
45. Zorg dat je sociale marketing leert begrijpen. Dat is namelijk een deel van SEO. Hoe meer je begrijpt van sites zoals Digg, Yelp, del.icio.us, Facebook, en aanverwanten, des te beter zal jouw site kunnen concurreren om een hoge plek in de zoekmachines.
46. Om ervoor te zorgen dat je videos door de crawlers gevonden worden, maak je een video sitemap aan en geef je die op in je Google Webmaster Central account.
47. Video's die tevoorschijn komen in de zoekresultaten van Google komen niet alleen van YouTube. Zorg er dus voor dat je je video's ook uploadt naar andere goede video sites zoals Metacafe, AOL, MSN en Yahoo.
48. Zet rondom de video's op je pagina's tekst met de juiste sleutelwoorden. De zoekmachine kijkt namelijk naar de tekst rondom een video om te bepalen of die video in een zoekopdracht past.
49. Gebruik de woorden "image" of "picture" in de ALT omschrijving van je foto's en in je bijschriften. Er zijn veel zoekopdrachten voor een sleutelwoord plus één van die twee woorden.
50. Zet "Enhanced image search" aan in je Google Webmaster Central account. Afbeeldingen vormen een groot deel van de zoekopdrachten, dus door Google toe te staan je foto's te vinden draag je bij aan de SEO van je site.
51. Voeg virale marketing (zie voor uitleg dit Wikipedia artikel) onderdelen toe aan je site of blog - tests, ervaringen, mogelijkheden om informatie te delen, beoordelingen, commentaar van bezoekers en dergelijke.
52. Zorg dat je meer biedt dan allen maar tekst. Bied ook video, podcasts, nieuws, sociale inhoud en dergelijke. SEO gaat niet meer uitsluitend over 10 blauwe links.
53. Wanneer je overweegt om een link te kopen of uit te wisselen, check dan in Google de cache date van de pagina waar je link zal komen. Zoek naar "cache:URL" waarbij je op de plek van "URL" jouw pagina neerzet. Hoe nieuwer de cache date hoe beter het is. Wanneer de pagina niet bestaat, of de cache date meer dan een maand oud is, is die pagina waarschijnlijk niet al te veel waard.
54. Wanneer je op je site pagina's hebt die qua inhoud erg op elkaar lijken en je wilt er zeker van zijn dat de juiste pagina door de zoekmachine wordt opgepakt, zet de URL van de pagina die jouw voorkeur heeft dan in je sitemaps.
55. Controleer je server headers. Zoek naar "check server header" om gratis online tools hiervoor te vinden. Je wilt zeker zijn dat je URLs een "200 OK" status te zien geven of een "301 Moved Permanently" wanneer het redirects betreft. Wanneer de status iets anders laat zien, controleer dan dat je URLs op de goede manier gevormd zijn en dat ze in je hele site op een consistente manier gebruikt worden.
3 opmerkingen:
Het is inderdaad een mooie lijst die de belangrijkste SEO factoren behandelt.
Ik kan hier nergens wat over lezen. als ik mijn site in google opgeef en dan naar de cache ga is de pagerank 1 punt hoger. Hoe kan dit ?
vecht je met gezondheidsgerelateerde problemen zoals infectie, ziekten of virussen, ik zeg je dat dit niet het einde van je leven is, neem dan contact op met DR DOHGO, kruidengeneeskundige voor genezing! hij heeft kruidengeneesmiddelen en een permanente oplossing voor allerlei ziekten of gezondheidsproblemen. Ik raad u DR DOHGO vandaag alleen aan omdat ik zijn kruidengeneesmiddel ook heb gebruikt om mijn herpes van een jaar te genezen en het werkte perfect voor mijn probleem, u kunt eigenlijk bespaar jezelf zuurverdiende centen voor medicijnen die niet werken als je vandaag maar contact kunt opnemen met DR DOHGO voor echte en permanente kruidengeneesmiddelen. Help dit bericht te delen om levens te redden voor je geliefden. DR DOHGO is gespecialiseerd in deze gebieden, permanent kruidensupplementen voor angst en depressie, hiv, diabetes, kanker, HPV, ALS, herpes etc. E-mail: doctordohgo@gmail.com bel of whatsApp hem op + 2347062142293
Een reactie posten