12 mei 2008

Wiki Nieuwe Geletterdheid opgezet

In een artikel over New Literacy op zijn blog TrendMatcher tussen ICT en Onderwijs stelt Willem Karssenberg voor "Wie heeft zin en tijd om een Nederlandstalige variant van de wiki New Literacy op te zetten?".

Tja, dat soort dingen moet je mij niet vragen... Ik vind het nou eenmaal altijd leuk om met iets nieuws te experimenteren. Bovendien boeit de materie me zeer. De auteurs van de Engelstalige wiki richten zich op het opzetten van een leerplan voor de nieuwe geletterdheid, niet gericht op technologie, maar met name op de vereiste "vaardigheden voor de 21e eeuw". Voor een ICT- en Web 2.0-gek als ik is dit prima om te lezen. Op die manier word je weer even met je voeten op de grond gezet.

Dus heb ik (gisteren) op mijn site MediaWiki geïnstalleerd met als titel "Nieuwe Geletterdheid", de hoofdpagina in eerste instantie gevuld met de Engelstalige tekst en die tekst (vandaag) geheel vertaald. By the way: het grote voordeel van vertalen van een tekst is dat je hem ècht (en aandachtig) moet lezen, een prima manier om de inhoud helemaal tot je door te laten dringen.

Zoals het een echte wiki betaamt, kan iedereen teksten toevoegen en aanpassen. Ik ben zeer benieuwd hoe (en vooral: òf) dit gaat lopen.

Geen opmerkingen: