28 juni 2007

Google's Marissa Mayer: De toekomst van Search

(Het onderstaande item is een vertaling - zie onderaan voor de bron in het Engels)

Het hoogtepunt van de Searchnomics 2007 conferentie vandaag (27 juni 2007) was een keynote van Marissa Mayer, Vice President Search Products & User Experience bij Google. Mayer's presentatie had als titel The Future of Search. In deze presentatie besprak ze 8 gebieden waarop Google zich nu en in de nabije toekomst richt.

1. Automatische Vertaling
Mayer begon haar presentatie met een visie voor automatische vertaling: de taalbarrière doorbreken, zodat je alles in iedere taal kunt vinden. Ze had het met name over een Google algoritme met de naam CLIR. Hiermee kan een zoekopdracht naar een andere taal vertaald worden en kunnen de zoekresultaten weer terug vertaald worden naar de oorspronkelijke taal van de zoekopdracht. Een voorbeeld: een zoekopdracht naar "restaurants in New York" ingetypt in het Arabisch zou dan vertaald worden naar het Engels, de zoekactie zou in het Engels worden uitgevoerd, en het resultaat zou vervolgens weer terug vertaald worden naar het Arabisch. Ervan uitgaand dat er waarschijnlijk weinig informatie over restaurants in New York rechtstreeks in het Arabisch beschikbaar is, zou deze manier van werken degene die die informatie zoekt meer informatie opleveren.

Volgens Mayer, zou Google op een gegeven moment in de toekomst automatisch kunnen zoeken en het zoekresultaat - vertaald in de taal van de gebruiker - kunnen teruggeven, onafhankelijk van de "brontaal"!

2. Google Book Search
Over Google book search zei Mayer dat, hoe groter en uitgebreider de onderliggende index was, hoe beter van kwaliteit de zoekresultaten waren. Als onderdeel van hun library programma werkt Google samen met 16 grote bibliotheken (inclusief 6 internationale bibliotheken) om hun boeken te scannen. Daarnaast werkt Google samen met diverse uitgevers in verschillende sectoren, met als doel alle content online te brengen en doorzoekbaar te maken. En nog interessanter: er wordt ook metadata over boeken toegevoegd zodat Google's algoritme "weet" waar het boek over gaat, wat relevante verwijzingen zijn en waar de inhoud bescikbaar is.

Met name de metadata functionaliteit was interessant - zien we hier het begin van het semantische Web (web 3.0)?

3. Afbeeldingen en Video
Hierover merkte Mayer op dat een van de recente veranderingen was dat alle webvideo's meegenomen werden in een Google zoekopdracht (en niet uitsluitend videos uit Google Video). Op een vraag uit het publiek zei ze dat blogs waarschijnlijk nog dit jaar meegenomen zouden worden in de universal search, maar dat podcasts zouden moeten wachten totdat spraak-naar-tekst technologie volwassen geworden is.

4. 1-800-GOOG-411
Mayer had het over een recent pdorukt van Google, met de naam Google 411. Dit is een (in Amerika) gratis nummer dat je kunt bellen om, gewoon in gesproken tekst, een zoekopdracht te starten. Naarmate meer mensen van deze dienst gebruik gaan maken, zal het groeiende aantal samples van de verschillende menselijke stemmen gebruikt gaan worden om de spraak-naar-tekst technologie te verbeteren; in feite trainen de gebruikers het systeem in het gebruik van spraakgestuurde opdrachten. Mayer gelooft dat deze ontwikkelingen gebruikt kunnen worden om het zoeken naar video's te verbeteren, door transcripts van video's te indexeren en zodoende betere zoekresulytaten te kunnen bieden.

5. Universal Search
Mayer had het over Google's recente Universal Search Results - het mixen van verschillende soorten content, zoals afbeeldingen en nieuws, in de hoofd zoekmachine. Ze gaf aan dat dit ook werkt op de GSM (die vaker hiervoor gebruikt wordt in de zomer wanneer mensen vaker buiten zijn), en dat meer types content in de toekomst geïntegreerd zouden gaan worden.

Opmerking: Universal Search is niet nieuw; Google heeft dit een paar maanden geleden al uitgerold en ook andere zoekmachines bieden dit (in verschillende vormen).

6. Maps en Local Search
Er zijn enkele interessante nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Google Maps biedt nu bijvoorbeeld weergave van verkeersdrukte, gebaseerd op data die men via een licentie van andere bedrijven gebruikt. En: deze fileinformatie is ook beschikbaar op de GSM. Het relatief nieuwe Street View biedt foto's van een straat, zodat je gebouwen rechtstreeks van de foto herkent.

7. Client Software
Google boekt in de Client software vooruitgang op twee gebieden: Google Gears en Google Gadgets.

Google Gears biedt een browser plug-in die, in Mayer's woorden, "Ajax applicaties oppakt en beter maakt"! De Google Reader applicatie is al omgezet naar Gears, waardoor hij niet alleen sneller geworden is (door niet langer 300K te hoeven downloaden iedere keer dat je de applicatie start), maar waardoor je er ook offline mee kunt werken. Ze gaf aan dat GMail in de nabije toekomst misschien ook overgezet zou gaan worden naar Gears. Gears kan ook gebruikt worden door andere bedrijven - een voorbeeld: Remember The Milk, a task management applicatie, heeft Gears al in het programma opgenomen zodat je offline items in de lijst kunt opnemen, die dan gesynchroniseerd worden wanneer je weer online bent.

Google Gadgets stelt ontwikkelaars in staat om kleine applicaties te maken die op je desktop komen te staan en die in de achtergrond verbinding zoeken met het web om informatie op te halen. Google biedt een Gadget Maker wizard die het voor iedereen gemakkelijk moet maken om nieuwe gadgets te maken; ontwikkelaars kunnen nog steeds de Gadgets API blijven gebruiken.

8. iGoogle
Er is veel opwinding over iGoogle. Wanneer je je computer opstart, word je begroet door een homepage met daarop het weer voor die dag, een lijstje met acties (To-Do list), verschillende andere modules met informatie, in een door jou aan te passen uiterlijk - alles wat jij belangrijk vindt. Uiteraard bieden Google gadgets extra functionaliteit c.q. inhoud.

Volgens Mayer maakt Google Gadgets een zelfde groei door als indertijd AdSense. Het leuke aan Gadgets is het gemak en de mate waarin ze gebruikt worden - er zijn inmiddels al een paar honderd gadget ontwikkelaars, waarvan de pagina's per week meer dan 250.000 keer bekeken worden! Via Gadgets kunnen content aanbieders deel uitmaken van jouw persoonlijke homepage. Zou dit wellicht in de toekomst een nieuwe vorm van adverteren kunnen zijn?

Mayer gaf het volgende voorbeeld: hoewel ze een grote fan van Netflix is, zou ze die site niet als haar vaste homepage instellen - maar via een Gadget zou Netflix toch een plekje kunnen krijgen op haar persoonlijke iGoogle pagina.

Over Gadgets kondigde Mayer een nieuwe pilot programma aan, met als naam Google Gadget Ventures, dat ontwikkelaars wil stimuleren om rijkere en nuttigere Google Gadgets te maken.

bron: ReadWriteWeb

Geen opmerkingen: